Поради батькам, що виховують дітей з
особливими освітніми потребами дошкільного віку
Батьки
дітей з особливими освітніми потребами можуть користуватися усіма порадами для
дітей дошкільного віку, які розміщені на сайті Міністерства освіти і науки.
Відзначаючи,
що кожна дитина унікальна, ми також розуміємо, що діти з особливими освітніми потребами мають більш
виражені індивідуальні потреби й особливості розвитку.
Батьки
таких дітей виконують кілька функцій: функцію мами чи тата, вихователя та
спеціаліста. Відповідно, у цій ситуації батькам потрібна допомога спеціалістів.
Де ж взяти спеціалістів?
1. Для дитини з особливими освітніми потребами має
бути розроблена індивідуальна програма розвитку, яку створює і відстежує
команда психолого-педагогічного супроводу. Батьки можуть здійснювати онлайн-зв’язок
для отримання консультації та рекомендацій щодо організації навчання вдома.
Наказ
Міністерства освіти і науки України № 609 від 08 червня 2018 р. «Про
затвердження примірного положення про команду психолого-педагогічного
супроводу дитини з особливими освітніми потребами в закладі загальної
середньої та дошкільної освіти».
Посилання на
документ: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-primirnogo-polozhennya-pro-komandu-psihologo-pedagogichnogo-suprovodu-ditini-z-osoblivimi-osvitnimi-potrebami-v-zakladi-zagalnoyi-serednoyi-ta-doshkilnoyi-osviti
|
2. Якщо у закладі дошкільної освіти немає
відповідних спеціалістів, батьки можуть записатися на онлайн-консультацію з
фахівцями інклюзивно-ресурсного центру (ІРЦ), де дитина проходила комплексну
оцінку психолого-педагогічного
розвитку.
Постанова
Кабінету Міністрів України №545 від 12 липня 2017 р. «Про затвердження
Положення про інклюзивно-ресурсний центр» (зі внесеними змінами №617 від 22
серпня 2018 р. «Деякі питання
створення ресурсних центрів підтримки інклюзивної освіти та інклюзивно-ресурсних
центрів»)
|
На сторінці
https://ircenter.gov.ua/ можна знайти контакти усіх ІРЦ, які створені в
Україні, і містять усю необхідну інформацію, в
тому числі поради для батьків.
Використання
Facebook: сторінки інклюзивно-ресурсних
центрів (там батьки можуть знайти контактні телефони та електронні пошти для
зв’язку зі спеціалістами ІРЦ, домовитися про онлайн-консультацію та отримати
рекомендації як записатися на комплексне оцінювання після виходу з карантину).
3. Також важливо знати про таку установу, як ресурсний центр підтримки
інклюзивної освіти, який створений в кожній області та є структурним
підрозділом інституту післядипломної педагогічної освіти, для отримання консультативно-методичної допомоги з питань навчання дітей з особливими освітніми
потребами під час карантинних обмежень у країні.
Постанова Кабінету Міністрів України №545 від 22 серпня 2018 р. №
617 «Деякі
питання створення ресурсних центрів підтримки інклюзивної освіти та
інклюзивно-ресурсних центрів»)
|
Ми віримо,
що батьки дітей з особливими потребами не лише потребують допомоги, а й самі
можуть надавати її, ділячись своїм досвідом.
Пропонуємо
Вам поради для батьків, які виховують дітей з особливими потребами,
від Голови правління ГО
"Родина" Маріанни Онуфрик, розроблені спільно з UNICEF Ukraine.
1.
Бережіть
свій ресурс.
Відмовтесь або зведіть до мінімуму діяльність, яка викликає роздратування чи пригнічення. Будьте до себе поблажливими та не звинувачуйте себе в тому, на що не впливаєте.
Відмовтесь або зведіть до мінімуму діяльність, яка викликає роздратування чи пригнічення. Будьте до себе поблажливими та не звинувачуйте себе в тому, на що не впливаєте.
2.
Будьте
інклюзивними.
Якщо у вас є ще діти, не придумуйте для кожного окрему активність. У побуті та дозвіллі має бути місце інклюзивній діяльності. Можна разом поприбирати чи розважитись у спосіб, який подобається усім.
Якщо у вас є ще діти, не придумуйте для кожного окрему активність. У побуті та дозвіллі має бути місце інклюзивній діяльності. Можна разом поприбирати чи розважитись у спосіб, який подобається усім.
3.
Навчайтесь
у радість.
Розробіть «карантинний» графік навчання - вчителі чи спеціалісти допоможуть вам із наповненням і консультуватимуть телефоном. Якщо ж думка про заняття викликає спротив, то заберіть слово «не» з меседжу «Карантин – це не канікули». Повернете його, коли разом із дитиною вирішите, що час настав.
Розробіть «карантинний» графік навчання - вчителі чи спеціалісти допоможуть вам із наповненням і консультуватимуть телефоном. Якщо ж думка про заняття викликає спротив, то заберіть слово «не» з меседжу «Карантин – це не канікули». Повернете його, коли разом із дитиною вирішите, що час настав.
4.
Використовуйте
нові можливості.
Якщо дитині потрібна консультація лікаря – спершу передзвоніть, мінімізуйте відвідування закладів охорони здоров᾿я. Відеозв᾿язок дозволить передати зміни у поведінці чи здоров᾿ї дитини. Запишіть відео, якщо такий зв᾿язок наразі не доступний. Знайдіть інформацію про лікарів, які під час карантину консультують онлайн і безкоштовно: https://bit.ly/likari_online .
Якщо дитині потрібна консультація лікаря – спершу передзвоніть, мінімізуйте відвідування закладів охорони здоров᾿я. Відеозв᾿язок дозволить передати зміни у поведінці чи здоров᾿ї дитини. Запишіть відео, якщо такий зв᾿язок наразі не доступний. Знайдіть інформацію про лікарів, які під час карантину консультують онлайн і безкоштовно: https://bit.ly/likari_online .
5.
Якщо
ви не можете вийти з дому, не вистачає коштів на необхідне – звертайтеся по
допомогу! Багато благодійних та громадських ініціатив можуть підтримати вас.
6.
Уникайте
сенсорних перевантажень.
Планшет чи телефон з іграми, телевізор із останніми новинами, розмови по телефону і скайпу – такий шум виведе з рівноваги будь-кого, а дитину з інвалідністю – й поготів. Мінімізуйте шум, обмежуйте сенсорні подразники. Це позитивно вплине на всіх членів родини.
Планшет чи телефон з іграми, телевізор із останніми новинами, розмови по телефону і скайпу – такий шум виведе з рівноваги будь-кого, а дитину з інвалідністю – й поготів. Мінімізуйте шум, обмежуйте сенсорні подразники. Це позитивно вплине на всіх членів родини.
7.
Більше
обійм!
Діти з інвалідністю, особливо ті, які мають аутизм, поведінкові розлади чи сенсорні порушення, чутливіше сприймають зміни у житті. Найкраще заспокійливе - це обійми найдорожчих. Випробуйте і на собі! Чергуйте обіймашки з тактильними знаками уваги: гладьте дитину по голові, руках, спині.
Діти з інвалідністю, особливо ті, які мають аутизм, поведінкові розлади чи сенсорні порушення, чутливіше сприймають зміни у житті. Найкраще заспокійливе - це обійми найдорожчих. Випробуйте і на собі! Чергуйте обіймашки з тактильними знаками уваги: гладьте дитину по голові, руках, спині.
8.
Мрійте.
Перебування разом дозволяє побачити – скільки всього ви досягли у розвитку дитини! Повірте у свою дитину ще більше і помрійте, якою вона буде через 10-15-25 років, якщо ви продовжите цю роботу. Намалюйте свої мрії, намітьте план «післякарантинних» активностей з їх реалізації. Робіть це не поспішаючи – у вас іще кілька тижнів попереду!
Перебування разом дозволяє побачити – скільки всього ви досягли у розвитку дитини! Повірте у свою дитину ще більше і помрійте, якою вона буде через 10-15-25 років, якщо ви продовжите цю роботу. Намалюйте свої мрії, намітьте план «післякарантинних» активностей з їх реалізації. Робіть це не поспішаючи – у вас іще кілька тижнів попереду!
Комментариев нет:
Отправить комментарий